Saltar apartados

Antonia Montes Fernández

Field of study: Translation and Interpreting 

Contact details

 

Profile

Undergraduate degree in Anglo-Germanic Philology, Master in International Relations and Doctor in Translation and Interpreting, she is Senior Lecturer at the University of Alicante. Her course in the Translation and Interpreting undergraduate degree focuses on German language and culture, as well as reversed and literary translation. Her research includes discourse analysis and advertising translation, and recently women autobiographic literature focusing on Second World War. She has been guest lecturer at the University of Magdeburg and Mainz and at the University of Udine. She has benefitted from a pre-doctorate grant from the DAAD.

Lines of research

  • Trauma and memory
  • Translation and Gender
  • The phenomenon of advertisement – discourse and translation
  • Translation, globalisation and multilingualism

 Relevant publications 

  • Montes Fernández, Antonia (2012): “A gender-based study of product names in the cosmetic sector.” Names as Language and Capital. Proceedings Names in the Economy III, Amsterdam, 11-13 June 2009 Eds. R. Boerrigter, H. Nijboer. Amsterdam: Meertens Instituut. (75-81).
  • Montes Fernández, Antonia (2011): “Die Verführung der Marken - Kulturspezifischer Werbediskurs im globalisierten Kontext.” Comparatio delectat. Akten der VI. Internationalen Arbeitstagung zum romanisch-deutschen und innerromanischen Sprachvergleich. Innsbruck, 3.-5. September 2008. Volume 1 and 2. Eds. E. Lavric, W. Pöckl, F. Schallhart. Frankfurt: Peter Lang (389-402).
  • Montes Fernández, Antonia (2011): “Los desacuerdos en el debate radiofónico: Un estudio de las estructuras discursivas en alemán”. Revista Electrónica de Lingüística Aplicada 9 (86-96).
  • Montes Fernández, Antonia (2008): “Marken- und Produktnamen der Glamour-Industrie im sozio-ökonomischen Diskurs”. ONOMA 9 (195-220).
  • Montes Fernández, Antonia (2008): “Advertising Texts - A Globalised Genre: A Case Study of Translation Norms”.: New Trends in Translation and Cultural Identity. Eds. M.Muñoz Calvo, C. Buesa-Gómez, M.A.Ruiz-Moneva. Cambridge Scholars Publishing (325-335).
  • Montes Fernández, Antonia (2007): TRADUCCIÓN Y GLOBALIZACIÓN. Análisis y perspectivas del fenómeno publicitario (inglés-español-alemán). Comares: Granada.
  • Montes Fernández, Antonia (2007): “La Textología Contrastiva - método de análisis para la traducción de textos publicitarios”. Lebende Sprachen 4 (150-155).
  • Montes Fernández, Antonia (2007): “El lenguaje de la publicidad.” Las lenguas profesionales y académicas. Eds. E. Alcaraz Varo, J. Mateo Martínez, F. Yus Ramos. Barcelona: Ariel (219-231).
  • Montes Fernández, Antonia (2007): “La percepción de un país en el exterior - crear imágenes a través de la publicidad en turismo.” Estudios Lingüísticos y Turismo, 2. Ed. M. Borrueco Rosa. Junta de Andalucía, Consejería de Turismo, Comercio y Deporte (163-174).
  • Montes Fernández, Antonia (2006): “Globalización y Publicidad: El lenguaje universal de los perfumes.” Hispanogalia 2 (217-226).
  • Montes Fernández, Antonia (2006): “La argumentación publicitaria: aspectos contrastivos y culturales”. Estudios Filológicos Alemanes 11 (139-147).
  • Montes Fernández, Antonia (2006): “La traducción de folletos turísticos (español-alemán): Condicionantes socioeconómicos y sociopragmáticos.” Traducción y Multiculturalidad. Eds. P. Blanco García, P. Martino Alba. Editorial Complutense (157-167).
  • Montes Fernández, Antonia (2006): “El texto publicitario: convenciones y normas.” Rand-Betrachtungen. Beiträge zum 21. Forum Junge Romanistik (Dresden, 18.- 21.5.2005). Eds. T. König, C.O. Mayer, L. Ramírez Sáinz, N. Wetzel. Bonn:Romanistischer Verlag (309-320).

Links to websites

 

 

 

University Research Institute for Gender Studies (IUIEG)


Universidad de Alicante
Carretera San Vicente s/n
03690 San Vicente del Raspeig
Alicante (Spain)

Tel: (+34) 96 590 9415

Fax: (+34) 96 590 9803

For further information: informacio@ua.es, and for enquiries on this web server: webmaster@ua.es

Carretera San Vicente del Raspeig s/n - 03690 San Vicente del Raspeig - Alicante - Tel. 96 590 3400 - Fax 96 590 3464