Saltar apartados

Inés Lozano Cabeza

Field of study: Didactics and School Organisation

Contact details

 

 

Profile

Inés Lozano Cabezas, doctor in Pedagogy, with Special Doctorate Award, and professor in the Didactics and School Organisation area of the General Didactics and Specific Didactics department (University of Alicante), of which she has been academic secretary. She is research member of the Multidisciplinary Group in University Teaching (GIDU). She defended her PhD thesis with the title “The academies’ discourse of equality”, and she realised a part of it at the University of Tübingen (Germany). Her main lines of research, from a qualitative point of view, deal with: education and gender, professional teaching training, in university environment and at non-university levels. 

Lines of research

  • Education and Gender
  • Initial Training and professional teaching development
  • Drawing of educational processes
  • Qualitative research in education

 Most outstanding publications

Articles

Lozano Cabezas, I.,Iglesias Martínez, M. J. y Alonso-Sanz, A. (2016). Conciliación estudiantil-familiar: un estudio cualitativo sobre las limitaciones que afectan a las madres universitarias. Arbor , 192 (780): a341.doi:http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2016.780n4017

Alonso, A, Iglesias, M. J. y Lozano, C. (2016). Propuesta de regulación de conciliación estudiantil-familiar en la Educación Superior. Revista Educación y Derecho, 13, 1-17.

Lozano, I., Iglesias, M. J. y Martínez, M. A. (2016) Un estudio cualitativo sobre los diferenciales de género en la Educación Superior: percepciones de las académicas en contextos masculinizados Revista Manzana de la Discordia, 11(1): 41-54.

Alonso-Sanz, A., Iglesias-Martínez, M. J. y Lozano-Cabezas, I. (2015). La conciliación estudiantil familiar y el proceso de enseñanza-aprendizaje en Educación Superior: un estudio cualitativoRevista Educatio Siglo XXI, 33 (2), 223-246.

Lozano Cabezas, I.; Iglesias Martínez, M. J.; Martínez Ruiz, M. A. (2014). Las oportunidades de las académicas en el desarrollo profesional docente universitario: un estudio cualitativo. Educación XX1, 17(1), 159-182

Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano-Cabezas, I.; Martinez-Ruiz, M. A. (2014). Listening to the Voices of Novice Lecturers in HigherEducation: A Qualitative Study International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 26(2), 170-181.

Lozano Cabezas, I.; Iglesias Martínez, M. J. (2014). La presencia de las académicas a lo largo de la historia en la Educación Superior española. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5 (3), 204-216.

Iglesias Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.; Manchado López, C. (2013). Deporte e igualdad: las voces de las deportivas de élite, 21, 71-90.

Iglesias Martínez, M. J.; Pastor Verde, F. R.; Lozano Cabezas, I.; Carrasco Embuena, V. (2013). Diseño curricular en la educación universitaria: estudio de caso, 25(1), 159-169.

Lozano Cabezas, I.; Iglesias Martínez, M. J.; Martinez Ruiz, M. A. (2013). La cultura de la igualdad de oportunidades en el tejido universitario europeo. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía (RIIEP), 6 (2), 31-59.

Mañas Viejo, C.; Lozano Cabezas, I.; Iglesias Martínez, M. J. (2013). Las redes de académicas en la docencia universitaria. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía (RIIEP), 6 (2), 79-96.

Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano-Cabezas, I.; Martínez Ruiz, M. A.  (2013). La utilización de plataformas virtuales para el desarrollo de metodologías participativas: análisis de una experiencia en Educación Superior. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 11 (2), 333-351.

Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano-Cabezas, I.; Martínez Ruiz, M. A.  (2013). Los modelos docentes desde las narrativas de los profesores noveles universitarios: un estudio cualitativo. Revista Iberoamericana de Educación (Online), 61 (2), 1-8.

Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano-Cabezas, I.; Martínez Ruiz, M. A.  (2011). Los discursos del profesorado novel universitario: un estudio sobre su práctica docente. Enseñanza & Teaching, 29(2), 23-44.                  

Chapters

Giner Gomis, A.; Lozano Cabezas, I.; Iglesias Martínez, M.J.; et al., (2013). Fortalezas y debilidades de la coordinación docente en la Educación Superior. En J. D. Álvarez Teruel; M. T. Tortosa Ibáñez; N. Pellín Buades (coord.). La producción científica y la actividad de innovación docente en proyectos de redes (p. 2754- 2799). Alicante: ICE/Vicerrectorado de Estudios e Innovación Educativa, Universidad de Alicante.

Lozano Cabezas, I.; Peiró i Gregori, S. (2010). Multiculturalidad en las aulas valencianas de secundaria: estudio del caso. En  S. Peiro i Gregori (coord.). Convivencia y Ciudadanía en la Educación del S.XXI (p. 209-233). Alicante: Grupo Editorial Universitario (GEU).

Fourcade López, M. A.; Iglesias Martínez, M.; Lapeña Pérez, C.; Lozano Cabezas, I.; Merma Molina, G.  (2010). El portafolio como instrumento de reflexión y autoaprendizaje de los estudiantes universitarios. En VV.AA.  La innovación educativa en el contexto actual de la educación superior. A innovación educativa no contexto actual da educación superior (p. 825-830). Vigo: Vicerreitoría de Formación e Innovación Educativa. Universidade de Vigo

Sauleda Parés, N.; Lozano Cabezas, I.; Martínez Ruiz, M. A. (2008). Diferenciación del conocimiento: la calidad de las interacciones en el aula en la era de la exuberancia de información En G. Merma; F. Pastor (Coords.) Aportaciones curriculares para la interacción en el aprendizaje. Redes de investigación Docente-Espacio Europeo de Educación Superior Vol. I (p. 9-36). Alcoy: Marfil

Links to websites 

 

 

 

University Research Institute for Gender Studies (IUIEG)


Universidad de Alicante
Carretera San Vicente s/n
03690 San Vicente del Raspeig
Alicante (Spain)

Tel: (+34) 96 590 9415

Fax: (+34) 96 590 9803

For further information: informacio@ua.es, and for enquiries on this web server: webmaster@ua.es

Carretera San Vicente del Raspeig s/n - 03690 San Vicente del Raspeig - Alicante - Tel. 96 590 3400 - Fax 96 590 3464