Saltar apartados

Marcos Jesús Iglesias Martínez

Field of study:  Didactics and School Organisation

 

Contact details

emailmarcos.iglesias@ua.es

 Marcos Jesús Iglesias Martínez

 

Profile

Marcos Jesús Iglesias Martínez, doctor in Pedagogy at the University of Alicante, with Special Award, and Undergraduate degree in Philosophy at the University of Oviedo. He is currently professor and secretary of the General Didactics and Specific Didactics department of the University of Alicante. He is research member of the Multidisciplinary Group in University Teaching (Grupo de Interdisciplinar en Docencia Universitaria (GIDU)). He is professor in charge of the line of Teacher Training and Traineeship of the Educational Research Doctorate programme. He has been assistant coordinator of the Network Programme of University Teaching in the Institute for Education Sciences.

Lines of research

  • Education and Gender
  • Initial Training and professional teaching development
  • Drawing of educational processes
  • Qualitative research in education.

Most outstanding publications

Articles

Lozano Cabezas, I.,Iglesias Martínez, M. J. y Alonso-Sanz, A. (2016). Conciliación estudiantil-familiar: un estudio cualitativo sobre las limitaciones que afectan a las madres universitarias. Arbor , 192 (780): a341.doi:http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2016.780n4017

Alonso, A, Iglesias, M. J. y Lozano, C. (2016). Propuesta de regulación de conciliación estudiantil-familiar en la Educación Superior. Revista Educación y Derecho, 13, 1-17.

Lozano, I., Iglesias, M. J. y Martínez, M. A. (2016). Un estudio cualitativo sobre los diferenciales de género en la Educación Superior: percepciones de las académicas en contextos masculinizados. Revista Manzana de la Discordia, 11(1): 41-54.
RUA

Alonso-Sanz, A., Iglesias-Martínez, M. J. y Lozano-Cabezas, I. (2015). La conciliación estudiantil familiar y el proceso de enseñanza-aprendizaje en Educación Superior: un estudio cualitativo. Revista Educatio Siglo XXI, 33 (2), 223-246.

Martínez, M. A., Hetterschijt, C.; Iglesias, M. J. (2015). The European Schools: Perspectives of parents as participants in a learning community. Journal of Research in International Education, 14(1), 44-60.

Lozano Cabezas, I.; Iglesias Martínez, M. J.; Martínez Ruiz, M. A. (2014). Las oportunidades de las académicas en el desarrollo profesional docente universitario: un estudio cualitativo. Educación XX1, 17(1), 159-182

Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano-Cabezas, I.; Martínez-Ruiz, M. A. (2014). Listening to the Voices of Novice Lecturers in HigherEducation: A Qualitative Study International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 26(2), 170-181.

Lozano Cabezas, I.; Iglesias Martínez, M. J. (2014). La presencia de las académicas a lo largo de la historia en la Educación Superior española. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5 (3), 204-216.

Iglesias Martínez, M. J.; Lozano Cabezas, I.; Manchado López, C. (2013). Deporte e igualdad: las voces de las deportivas de élite, 21, 71-90.

Iglesias Martínez, M. J.; Pastor Verde, F. R.; Lozano Cabezas, I.; Carrasco Embuena, V. (2013). Diseño curricular en la educación universitaria: estudio de caso, 25(1), 159-169.

Lozano Cabezas, I.; Iglesias Martínez, M. J.; Martinez Ruiz, M. A. (2013). La cultura de la igualdad de oportunidades en el tejido universitario europeo. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía (RIIEP), 6 (2), 31-59.                       

Mañas Viejo, C.; Lozano Cabezas, I.; Iglesias Martínez, M. J. (2013). Las redes de académicas en la docencia universitaria. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía (RIIEP), 6 (2), 79-96.

Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano-Cabezas, I.; Martínez Ruiz, M. A.  (2013). Los modelos docentes desde las narrativas de los profesores noveles universitarios: un estudio cualitativo. Revista Iberoamericana de Educación (Online), 61 (2), 1-8.

Iglesias-Martínez, M. J.; Lozano-Cabezas, I.; Martínez Ruiz, M. A.  (2011). Los discursos del profesorado novel universitario: un estudio sobre su práctica docente. Enseñanza & Teaching, 29(2), 23-44.                   

Chapters

Pastor, F.; Iglesias, M.; Lapeña, C.  (2010). Estrategias de planificación de la docencia universitaria: el Programa de Redes de Investigación en Docencia Universitaria en la Universidad de Alicante. En  A. P. González; M. Fandos (Eds.).   Garantia de qualitat docent: processos, estàndards i indicadors (p. 69-80). Tarragona: Universitat Rovira i Virgili. Servicio de Publicaciones.

Fourcade López, M. A.; Iglesias Martínez, M.; Lapeña Pérez, C.; Lozano Cabezas, I.; Merma Molina, G.  (2010). El portafolio como instrumento de reflexión y autoaprendizaje de los estudiantes universitarios. En VV.AA.  La innovación educativa en el contexto actual de la educación superior. A innovación educativa no contexto actual da educación superior (p. 825-830). Vigo: Vicerreitoría de Formación e Innovación Educativa. Universidade de Vigo

Giner Gomis, A.; Lapeña Pérez, C.; Iglesias Martínez, M. (2008). El programa de acción tutorial en la Universidad de Alicante. Un factor optimizador del aprendizaje del alumno. En G. Merma; F. Pastor (Coords.) Aportaciones curriculares para la interacción en el aprendizaje. Redes de investigación Docente-Espacio Europeo de Educación Superior Vol. I (p. 529-537). Alcoy: Marfil

Sauleda Parés, N.; Iglesias Martínez, M.  (2007). El universo multidimensional de la Educación Universitaria.    En  M.A. Martínez y V. Carrasco (Eds.) La multidimensionalidad de la Educación Universitaria (p.7-20). Alcoy: Marfil.

Links to website

 

 

 

 

 

 

University Research Institute for Gender Studies (IUIEG)


Universidad de Alicante
Carretera San Vicente s/n
03690 San Vicente del Raspeig
Alicante (Spain)

Tel: (+34) 96 590 9415

Fax: (+34) 96 590 9803

For further information: informacio@ua.es, and for enquiries on this web server: webmaster@ua.es

Carretera San Vicente del Raspeig s/n - 03690 San Vicente del Raspeig - Alicante - Tel. 96 590 3400 - Fax 96 590 3464