Saltar apartados
  • UA
  • IUIEG
  • Territoris de resistència: representacions extremes de les dones en l'art contemporani

Territoris de resistència: representacions extremes de les dones en l'art contemporani

                                      

CURSOS AMB RECONEIXEMENT ACADÈMIC TAMBÉ PER A TITULACIONS DE GRAU, segons normativa: Reglament per al reconeixement acadèmic d'activitats universitàries culturals, esportives, de representació estudiantil, solidàries i de cooperació (Aprovat pel Consell de Govern de 28/06/2013, BOUA 03/07/2013). Modificació del Reglament per al reconeixement acadèmic d'activitats universitàries, culturals, esportives, representació estudiantil, solidàries i de cooperació (Aprovada pel Consell de Govern de 18/07/2014, BOUA 23/07/2014)

Sol·licitud de certificat acadèmic i diploma de cursos d'especialització: els certificats acadèmics i diplomes se sol·licitaran i tramitaran directament a través d'UA-Cloud. Veure informació

Per a l'alumnat de fora de la UA: Una vegada realitzada la matrícula, cal demanar l'ALTA en UA-CLOUD, al Centre de Formació ContinUA, a través d'un correu electrònic a: continua@ua.es (s'ha adjuntar fotocòpia del DNI per ambdues cares)

  • 20 hores, 2 crèdits de lliure elecció curricular.
  • Direcció: Nieves Montesinos Sánchez
  • Docència: Irene Ballester Buigues
  • Dates: Del 25 al 29 d'abril de 2016
  • Import: 
    • Taxes per a alumnat del doctorat d'Estudis Interdisciplinaris de Gènere:  gratuït.
    • Taxes Generals: 40 €.
  • Dirigit a: Aquest curs està pensat fonamentalment per a cobrir les necessitats formatives d'alumnes de tercer cicle i dels últims cursos del grau. Però pel fet de tractar-se d'un curs de caràcter transversal, està obert a l'alumnat de la Universitat d'Alacant de totes les llicenciatures, graus i nivells d'estudis, així com a persones interessades.
  • Nombre màxim d'alumnes: 60
  • Criteris d'admissió: Per ordre d'inscripció. Es prioritzarà l'alumnat de doctorat
  • Horari, aules i programa: Veure horari, aules i programa
  • Informació diplomes: Diplomes
  • Termini d'inscripcions: fins a uns dies abans del començament del curs, sempre que no s'haja superat el límit màxim d'alumnes per curs.
  • Termini màxim de pagament: abans del començament del curs. El rebut t'arribarà al correu electrònic que hages posat en la inscripció, amb temps suficient per a fer-ne el pagament.
  • Inscripció per internet: Formulari electrònic
  • Criteris d'avaluació:
    • Assistència a totes les sessions (només es permetrà un 20% d'absències justificades) amb control de signatures.

Persona responsable: directora del curs

  • Llengua vehicular: castellà

HORARI, AULES I PROGRAMA

  • Horari: de 16:00 h. a 20:30 h., amb trenta minuts de descans
  • Aules: A1/0-10P, planta baixa de l'Aulari I
  • Plànol UA

PROGRAMA

Dilluns 25 d'abril

1.-L'eclosió de la dona nova després de la Gran Guerra.
A través d'una classe magistral acompanyada d'una presentació en power point, procedirem a explicar l'obra de la fotomuntadora alemanya Hannah Höch, la fotògrafa Grete Stern exiliada a Argentina després de la II Guerra Mundial, l'obra de la també fotògrafa francesa Claude Cahun, de la pintora francoitaliana Leonor Fini, de l'escultora d'ascendència francesa Louise Bourgeois i el cas de la pintora mexicana Frida Kahlo.

 

Dimarts 26 d'abril

2.- Estigmatitzades mitjançant el tall, la ferida i la sang.
A través d'una classe magistral acompanyada d'una presentació en power point, procedirem a l'explicació de la situació de desemparament i exclusió de les dones considerades histèriques durant el segle XIX i internes en l'hospital parisenc de la Salpêtrière.
A través d'una classe magistral acompanyada d'una presentació power point procedirem a l'explicació de l'obra de les "performanceres" Marina Abramovic, Gina Pane i el cas extrem de la francesa Orlan. Es visualitzarà el videoperformance Ritme 10 de Marina Abramovic.
A través d'una classe magistral acompanyada d'una presentació en  power point procedirem a l'explicació de les obres de les noves estigmatitzades del segle XIX: la britànica Sam Taylor-Wood, les colombianes Martha Amorocho i Liset Urquijo, la sèrbia Milica Tomic i la israeliana Sigalit Landau. Procedirem a la visualització del video de Milica Tomic I am Milica Tomic (Jo sóc Milica Tomic) i el video de Sigalit Landau Barbed Hula.

Dimecres 27 d'abril

3.- Donar relleu a l'experiència femenina: deesses i iconografia genital.
A través d'una classe magistral acompanyada d'una presentació en power point, procedirem a analitzar el treball de les pioneres de la iconografia genital i el que va suposar per al feminisme essencialista dels anys setanta l'obra de les nord-americanes Geòrgia O´Keeffe, Hannah Wilke, Tee A. Corinne i Judy Chicago.
A través d'una classe magistral acompanyada per una presentació en power point, analitzarem el treball de les primeres artistes feministes que en els anys setanta van ressorgir contra el jou fal·locèntric tant a Europa com a Estats Units a través de l'obra de Shigeko Kubota, Janine Antoni, Carolee Schneemann, Valie Export, el treball de la qual va ser continuat en els anys noranta amb Zoe Leonard i Judy Bamber.
A través d'una classe magistral acompanyada per una presentació power point, procedirem a analitzar el llegat de la Deessa Mare en el feminisme dels anys setanta del segle XX a través de l'obra d'Ana Mendieta, Carolee Schneemann, Monica Sjöö, Rebecca Horn, Mary Beth Edelson, Marina Abramovic i Vasundhara Tewari Broota. Procedirem a la visualització del video Balkan Erotic de Marina Abramovic.

Dijous 28 d'abril

4.- La denuncia mitjançant el cos: puresa, malaltia i senectut.
A través d'una classe magistral acompanyada per una presentació power point, procedirem a analitzar com les dones hem sigut consumides a través d'imatges que ens equiparaven a fetitxes sexuals, partint de la pràctica japonesa del nyotaimori, a través de l'obra d'artistes com Patty Chang, Nicola Constantino o Sarah Lucas.
A través d'una classe magistral acompanyada per una presentació power point analitzarem les imposicions i rebuigs patriarcals en els cossos de les dones en l'obra de Regina José Galindo, Hannah Wilke, Katarzyna Kozyra, Jo Spence, Nancy Fried, Alice Neel, Margi Geerlinks, Denisse Jolly i Cindy Sherman.

Divendres 29 d'abril

5.- Des de l'exclusió: explícites enfront de la violència de gènere i qüestionant la divisió patriarcal
A través d'una classe magistral acompanyada per una presentació power point, analitzarem l'obra de diferents dones que hagen denunciat a través del seu treball la violència de gènere i el feminicidi, així com les cultures que les engloben i de les quals són víctimes: les mexicanes Teresa Serrano i Lorena Wolffer, la guatemalenca Regina José Galindo, la japonesa Ryoko Suzuki i la iraniana Parastou Forouhar. Procedirem a la visualització de la videoperformance Perra de Regina José Galindo i del video de Teresa Serrano La piñata.
A través d'una classe magistral acompanyada per una presentació power point analitzarem l'obra de diferents dones artistes que hagen subvertit la binarietat del sexe a favor de les multituds i d'altres corporalitats. Procedirem a l'explicació de la teoria queer a partir de l'anàlisi de textos procedents de l'emblemàtica obra de Judith Butler El género en disputa i a la visualització d'aquestes corporalitats en l'obra d'Oreet Ashery, Catherine Opie i Jenny Saville.

Conclusions entorn de les imatges extremes.

Institut Universitari d'Investigació d'Estudis de Gènere (IUIEG)


Universitat d'Alacant
Carretera Sant Vicent s/n
03690 Sant Vicent del Raspeig
Alacant (Spain)

Tel: (+34) 96 590 9415

Fax: (+34) 96 590 9803

Per a més informació: informacio@ua.es, i per a temes relacionats amb aquest servidor web: webmaster@ua.es

Carretera de Sant Vicent del Raspeig, s/n - 03690 Sant Vicent del Raspeig - Alacant - Tel.: 96 590 3400 - Fax: 96 590 3464