• Artistas del recuerdo. La inauguración de la ..histórica centroamericana escrita por mujeres

Artistas del recuerdo. La inauguración de la novela histórica centroamericana escrita por mujeres

La novel·la històrica és un discurs que s'ha caracteritzat per reconstruir, o millor dit, per construir identitats socials i culturals, revelar, al seu torn, la visió del passat (i del present) de qui l'escriu i descobrir la perspectiva de la història i la posició, com a subjecte històric, dins o fora d'aquesta. En aquest sentit, aquest estudi rescata un corpus d'obres representatiu de la inauguració de la novel·la històrica centreamericana escrita per dones i les analitza des de la perspectiva de gènere. Amb aquest enfocament, en Artistas del recuerdo s'ha tractat d'explorar els significats suggerits o implícits en aquestes novel·les, i s'ha intentat captar les imatges socials de les construccions de gènere i les propostes identitàries que plantegen, com també el diàleg que aquestes escriptores han mantingut amb la història i amb altres discursos culturals, la qual cosa s'observa en els possibles mecanismes de resistència davant les concepcions hegemòniques.

Gabriela Quirante Amores és llicenciada en Filologia Hispànica i doctora en Estudis Literaris. Les seues investigacions s'han orientat al rescat i l'anàlisi de la producció novel·lística d'escriptores centreamericanes des d'un enfocament teoricocrític que recull la perspectiva de gènere. L'any 2012 va col·laborar en la primera edició conjunta de Semilla de mostaza y mostaza d'Elisa Hall, en la qual es van incloure els resultats del seu treball filològic Semilla de mostaza (1938): polémica sobre la autoría y análisis interpretativo de la obra. Dins del món literari ha publicat alguns contes i la novel·la titulada Habitación sin ventanas.