• Construcción / reconstrucción del mundo preco..critura de mujeres en México (siglos XIX-XXI)

Construcción / reconstrucción del mundo precolombino y colonial en la escritura de mujeres en México (siglos XIX-XXI)

• Projecte: CONSTRUCCIÓN / RECONSTRUCCIÓN DEL MUNDO PRECOLOMBINO Y COLONIAL EN LA ESCRITURA DE MUJERES EN MÉXICO (SIGLOS XXI-XXI)
  • Acrònim: CORPYCEM
  • Entitat Finançadora: Ministeri d'Economia i Competitivitat
  • Investigadores principals: Carmen Alemany Bay i Beatriz Aracil Varón
  • Quantitat: 30.250,00 €
  • Període: 2019/2022
Equip d'investigació:
  • Carmen Alemany Bay (Universitat d'Alacant) (CO-IP)
  • Beatriz Aracil Varón (Universitat d'Alacant) (CO-IP)
  • José María Ferri Coll (Universitat d'Alacant)
  • Francisco José López Alfonso (Universitat de València)
  • Joaquín Roses Lozano (Universitat de Còrdova)
  • Remedios Mataix Azuar (Universitat d'Alacant)
  • Rosa Pellicer Domingo (Universitat de Saragossa)
  • José Carlos Rovira (Universitat d'Alacant)
  • Eva María Valero Juan (Universitat d'Alacant)
Equip de treball:
  • Ignacio Ballester Pardo (Universitat d'Alacant)
  • Oswaldo Estrada (Universitat de Carolina del Nord. EE.UU.)
  • Cecilia Eudave (Universitat de Guadalajara. Mèxic)
  • Arantxa Ferrández Vidal (Universitat d'Alacant)
  • Oscar Armando García Gutiérrez (Universitat Nacional Autònoma de Mèxic)
  • Miguel Ángel Gómez Soriano (Universitat d'Alacant)
  • Alejandro Jacobo Egea (Universitat d'Alacant)
  • Robin Lefère (Universitat Lliure de Brussel·les. Bèlgica)
  • Sebastián Miras (Universitat d'Alacant)
  • Alejandro Ortiz Bullé-Goyri (Universitat Autònoma Metropolitana-Azcapotzalco. Mèxic)
  • Ferran Riesgo Martínez (Universitat d'Alacant)
  • Mónica Ruiz Bañuls (Universitat d'Alacant)
  • Víctor Manuel Sanchis Amat (Universitat d'Alacant)
  • Alberto Santacruz Antón (Universitat d'Alacant)
  • Patrizia Spinato (Consiglio Nazionale delle Ricerche. Italia)
  • Mª Isabel Terán Elizondo (Universitat de Zacatecas. Mèxic)
Resum:

Aquest projecte desenvolupa una línia de treball del grup d'investigació de Literatura Hispanoamericana de la Universitat d'Alacant, sobre les recuperacions del món precolombí i colonial en el segle XX hispanoamericà, que està constituïda com a Unitat d'Investigació des de l'any 1999.Té com a objectiu principal centrar aquesta línia en un àmbit, el de l'escriptura de dones, tot just abordat en els estudis sobre l'assumpte, però imprescindible per a la reflexió al voltant del problema identitari en la literatura contemporània hispanoamericana.

La localització de textos poc coneguts, o oblidats, tant d'autores mexicanes com d'altres latituds, que han escrit a Mèxic des del segle XIX fins a l'actualitat, que es proposa en les primeres fases de treball, portarà a la creació d'un marc més ampli d'estudi, que abracarà un conjunt d'obres de creació que acudeixen al passat indígena i colonial com a referent simbòlic i/o argumental, o com a punt de partida per a reflexions identitàries des del punt de vista històric i/o de gènere.

En definitiva, la nostra finalitat és la contribució a la investigació humanística, literària i històrica, en concret en l'àmbit de l'escriptura de dones a Mèxic, a través d'una sèrie de treballs d'investigació que donen compte sistemàtic de la presència del passat precolombí i colonial en aquesta escriptura.