logo_Conselleria Educació_GV

• Nom projecte: Género y Raza: Las subjetividades omitidas en el constitucionalismo (GV/2017/168)
  • Entitat finançadora: Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport
  • Investigadora Principal: Garay Montañez, Nilda Margot
  • Quantia: 12.000 euros
  • Durada (Inici/Fi): 01/12/2017 a 30/11/2019
Equip investigador:
  • Garay Montañez, Nilda (Dret Constitucional, Universitat d'Alacant) (IUIEG) (Investigadora principal)
  • Bell Kruse, David Benjamin (Filologia Anglesa, Universitat d'Alacant)
  • Llorca Tonda, María de los Ángeles (Filologies Integrades, Universitat d'Alacant) (IUIEG)
  • Martínez Almira, María Magdalena (Història del Dret i de les Institucions, Universitat d'Alacant)
Resum:

El constitucionalisme és un producte històric occidental i, per tant, pels seus orígens la idea de Constitució respon a la realitat concretament europea. Una realitat marcada per la Modernitat, el desenvolupament del capitalisme, el colonialisme i l'androcentrisme. En aquest context es desenvoluparia el constitucionalisme que el seu subjecte dels drets es consolida en l'era de les Declaracions. Es tracta d'un subjecte abstracte que respon a unes característiques excloents per raça i per gènere.  Un individu que va a presidir les constitucions com el subjecte titular de drets. Per a la seua consolidació va ser necessària l'exclusió d'altres homes no occidentals i de les dones.  El caràcter neutral de la ciència constitucional mitjançant la seua narrativa oficial ve ocultant els biaixos racials i patriarcals que van excloure a altres subjectivitats.

Sobre la base d'un estudi interdisciplinari, el present Projecte d'Investigació Emergent té com a finalitat desvetlar els biaixos excloents de la categoria subjecte dels drets. Desvetlar la interseccionalidad de la raça i el gènere en la construcció teòrica del constitucionalisme per a corregir el silenci acadèmic i el coneixement parcializado del constitucionalisme i la seua història.

Entre els objectius de la present investigació, cal subratllar: Investigar la presència d'altres subjectes i les seues reivindicacions de caràcter constitucional en el continent americà –colonitzat– i l'omissió dels mateixos de la narrativa del constitucionalisme oficial. Rescatar la presència d'aquestes subjectivitats omeses així com les seues aportacions en els constitucionalismes anglés, nord-americà i francès. Localitzar i recuperar documents polítics de les subjectivitats excloses. Investigar per a incorporar als “altres” i a les dones a la història constitucional. Investigar les propostes en les teories crítiques llatinoamericanes sobre com reformular un constitucionalisme altre que tinga en compte la inclusió d'altres subjectivitats.

Paraules clau: raça, gènere, constitucionalisme, Constitució, igualtat, no discriminació, interseccionalidad, subjecte de dret, història constitucional.

PUBLICACIONS

Articles:

Activitats del Projecte

SEMINARI D'INVESTIGACIÓ "Discriminació racial i contra les dones en el constitucionalisme. Debats des de la perspectiva interdisciplinària"

Data: 20 de març de 2018

Hora: 10:45 a 14:00 h.

Lloc: Sala de Juntes de la Facultat de Dret.

CARTELL

Assistència prèvia inscripció a través de:

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Certificat d'assistència de l'IUIEG
Entrada limitada a la capacitat de l'aula

Organitza:

- Projecte d'Investigació Género y raza: las subjetividades omitidas en el constitucionalismo
(GV/2017/168, Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana)
(GRE 16-16, Universitat d'Alacant).

- IUIEG. Grup d'Investigació "Investigació en Gènere (IG)"

Cartell Seminari Raça i Gènere.

Jornada Científica "LLUMS I OMBRES EN LA GENEALOGIA DELS DRETS. Gènere i raça: les subjectivitats omeses en el constitucionalisme"

22 de febrer de 2018

Aula: DE/0-09M. Facultat de Dret. Universitat d'Alacant

CARTELL

Assistència lliure limitada a l'aforament de l'aula

Certificat d'assistència de l'IUIEG

Organitza:

- Projecte d'Investigació Género y raza: las subjetividades omitidas en el constitucionalismo
   (GRE 16-16, Universitat d'Alacant).

- IUIEG

Col·labora: Associació KLIAS